10 april 2015 Efsti Dalur-Bruarfoss-Seljalandsfoss-Skogafoss-Solheimahjaleiga Guesthouse

Vanuit onze kamer zien we deze grote rookpluim en dat blijkt ook een warmwaterbron te zijn waarmee zelfs onze guesthouse via een ondergronds buizenstelsel verbonden is. Als we hier dus een douche nemen komt het water uit deze bron. Merkwaardig land toch, IJsland.

Als we deze morgen, tijdens het ontbijt, met de "vrouw des huizes" aan het praten zijn over het schitterende noorderlichtspektakel van deze nacht, komt een Engels koppel (met een peuterzoontje) meeluisteren. Ze vinden het ontzettend spijtig dat ze het niet gezien hebben, maar ze waren zó moe dat ze reeds om 22u onder de wol lagen.
Het was hun eerste nacht in IJsland en ze kunnen nog wel wat tips gebruiken. Ik vraag hen of ze de Bruarfoss watervallen kennen, en dat doen ze niet. Vermits het vandaag veel beter weer is dan gisteren zijn we van plan om er straks nog eens naartoe te rijden, en we stellen hen voor dat ze gewoon achter ons rijden. Dat vinden ze uiteraard "great".
Het is overigens maar 10 minuten van het hotel en zodoende gaan we dus eerst nog eens naar dit prachtige natuurfenomeen.
Het is ook opnieuw zo goed als windstil en we maken ook nog een, betere, video met de quadcopter.
Wat is het hier toch onvoorstelbaar mooi.

De aerial video komt later.

Vermits het nog altijd blauwe lucht is, besluiten we om ook nog eens naar de Gullfoss te rijden, ook dit is hier dichtbij. Maar net als we er aankomen wordt de zon gesluierd en heeft het geen zin om hier opnieuw beelden te schieten. We beperken ons dan maar tot het kopen van een, peperduur, broodje in de shop. We zullen alvast niet meer verhongeren.

Gisteren waren we vergeten stoppen bij het oudste kerkje van IJsland, dit van Haukadalskirkja, pal naast Geysir. Al in de twaalfde eeuw was in het dal een kerk aanwezig. Het huidige kerkje is grondig gerestaureerd in 1938, maar werd oorspronkelijk gebouwd in het jaar 1842 en is daarmee de oudste nog bestaande houten kerk in IJsland.
De weg ernaartoe is echter volledig ondergesneeuwd en op sommige plaatsen horen we zelfs de onderkant van de auto slepen over de hard bevroren sneeuw. Ook nu echter heeft onze auto geen enkel probleem om zich er door te trekken.

Op de terugweg laten we de quadcopter even meevliegen met de auto en net als we bij Geysir komen barst de Stokkur opnieuw uit. Dat levert heel mooie luchtbeelden op.

De aerial video volgt later.

Hierna verlaten we het binnenland van IJsland en rijden ineens door naar de zuidkust. Onderweg verandert het weer zienderogen. Het blijft nog wel droog, maar van blauwe lucht is geen sprake meer.
De IJslanders blijven echter wel alom aanwezig.

Onze eerste stop aan de kust is de 60m hoge Seljalandsfoss waterval, één van de beroemdste watervallen van IJsland. Die faam heeft hij, volgens ons, niet aan zijn schoonheid te danken, maar wel aan het feit dat hij al vanaf de Ringweg 1 zichtbaar is. Bovendien is het mogelijk om achter de waterval door te lopen, maar dat is niet altijd even veilig omwille van het gladde en natte oppervlak. Vandaag is dit al helemaal uitgesloten vermits alles er onder een ijslaag zit. Heel mooi, dat wel.

Ook hier vliegen we met de quadcopter, wat bijzonder spectaculaire beelden oplevert omdat we ook boven de waterval kunnen gaan kijken.

De aerial video komt later.

Op zo'n 600m afstand ligt al de volgende waterval, de Gljufurarfoss. Een bezoek aan deze waterval is een beetje een avontuur omdat men eerst door een heel smalle, donkere canyon moet om hem te kunnen zien. En ook dan nog krijgt men nooit een volledig uitzicht op de waterval, gewoon omdat het onderste deel ook weer verdwijnt in een canyon. Maar ook hier was de quadcopter absoluut een toegevoegde waarde en konden we de waterval in al zijn glorie 'from top to bottom' filmen. Heel mooi. Zelfs een IJslandse gids kwam meekijken op het scherm, vermits ook hij de waterval nog nooit volledig gezien had.

We rijden langs het 'Visitor Center' van de Eyjafjallajökull, wereldbefaamd omwille van het feit dat de uitbarsting ervan in 2010 het vliegverkeer wekenlang stillegde in Europa.
Dit Visitor Center blijkt vóór de uitbarsting eigenlijk niets meer geweest te zijn dan een bescheiden woning. Nadat de streek zo bekend werd, vonden de eigenaars er niets beter op dan er een visitor center van te maken. Uiterlijk hebben ze niets aan hun woning veranderd. Hoe het er binnenin uitziet weten we niet, want in geen enkel 'officieel' Visitor Center in IJsland moet men betalen, maar hier wel, zo'n 5 Euro per persoon. En dat hebben we niet gedaan. Bovendien was het al 16u58 en het VC sluit om 17u00. We hoorden door de garagepoort een video spelen en die moest wellicht een "multimediashow" voorstellen...
Buiten staat dit bord, en dat is voor ons al voldoende informatief. De rest is inmiddels meer dan voldoende gedocumenteerd op internet.

Ondanks zijn wereldwijde faam is de Eyjafjallajökull, met zijn oppervlakte van zo'n 100 km², één van de kleinere gletsjers op IJsland. Hij ligt ten noorden van het plaatsje Skógar en ten westen van de grotere gletsjer Mýrdalsjökull.

De ijskap Eyjafjallajökull bedekt een 1.651 meter hoge vulkaan die ook de naam Eyjafjallajökull draagt. De hoofdkrater van de vulkaan heeft een diameter van drie tot vier kilometer.

Laatste waterval voor vandaag is de Skogarfoss, een waterval aan de kliffen van wat voorheen de kustlijn was. De daadwerkelijke kustlijn ligt op 5 km van Skógar. Nadat de kustlijn zich terugtrok, bleven de oude zeekliffen over. Deze liggen precies parallel aan de echte kustlijn over een afstand van honderden kilometers. Samen met de bergen vormen ze een duidelijke afbakening tussen het laagland aan de kust en het IJslandse Hoogland.

De Skogafoss is met een breedte van 25 m en een hoogte van 60 m één van de grootste watervallen in het land. De waterval produceert onafgebroken waternevel. Hierdoor is er op zonnige dagen meestal een enkele of dubbele regenboog zichtbaar.
Aan de oostkant van de waterval loopt een pad voor hikers omhoog richting de bergpas Fimmvörðuháls. Deze bevindt zich tussen de gletsjers Eyjafjallajökull en Mýrdalsjökull. Het pad daalt aan de andere kant weer af naar Þórsmörk. Vanaf hier gaat de route verder als het populaire hikerspad Laugavegur naar Landmannalaugar.
Net als we er aankomen steekt er een bijzonder hevige sneeuwstorm op. We blijven nog even wachten in de auto maar, in tegenstelling tot de voorgaande dagen, blijkt die niet direct van plan om te stoppen. Dan maar ons goed ingeduffeld en toch naar de watervallen. Het is echt bijzonder hard aan het stormen én sneeuwen, op en top IJslands weer dus, en méér dan 2 foto's kunnen we echt niet nemen zonder dat onze camera's kletsnat zijn.
Men is er trouwens net bezig met opnames voor een commercial voor een merk van IJslandse kledij. Vermits het een merk is dat gekend is voor zijn outdoorkledij voor extreme weersomstandigheden is iedereen behoorlijk in zijn nopjes met dat weer. Wij vinden het overigens ook niet echt slecht om, kort, in dergelijk extreem weer terecht te komen. Iets wat we bij ons niet meer kennen, en dus maakt dit onlosmakelijk deel uit van een IJslands avontuur...

We komen rond 17u45 aan bij de B&B waar we heel vriendelijk verwelkomd worden. Vermits men hier geen avondeten geeft (behalve indien op voorhand gereserveerd) gaan we eten in het restaurant van hotel Skogar, dichtbij de Skogafoss. De hevige sneeuw-storm (beide deelwoorden zijn hier absoluut van toepassing) woedt nog steeds in alle hevigheid.

Pas als we opnieuw in de B&B zijn, sneeuwt het niet meer, maar de storm is nog niet gaan liggen. Voor deze nacht wordt overigens bijzonder hevige storm, tot orkaankracht, voorspeld voor de oostkust van IJsland en misschien krijgen wij een verminderde versie daarvan.
We denken alvast niet dat we vannacht opnieuw tot 1u zullen bezig zijn met fotograferen van de aurora borealis.We moeten trouwens ook dringend wat slaap inhalen...

Het weer: voormiddag blauwe lucht, namiddag toenemende bewolking. Vanaf 17u hevige sneeuwstorm. -5°C - +1°C.

Overnachting in Solheimahjaleiga Guesthouse
Aantal gereden km: 213

1. Ik zie mijn reactie van een paar dagen geleden (nog) niet staan dus ik ga nog eens een poging wagen.

Wat een schitterend verslag en wat een mooie foto's. Ik kan niet wachten totdat we de filmpjes en de rest van de foto's kunnen zien.

Ik ben jaloers als ik zie en lees dat jullie het Noorderlicht hebben gezien, staat hoog op mijn to-see-list!